Ekipa Redberet Airsoft istnieje od 2008 roku, od tego czasu zrzesza ponad 30 członków. Umundurowanie mieszane, organizujemy scenariusze głównie leśne. Nie reprezentujemy konkretnej jednostki oraz nie zajmujemy się rekonstrukcją historyczną.

Ekipa Redberet Airsoft nie jest związana i połączona z żadną działalnością gospodarczą w charakterze reprezentacyjnym czy sponsorskim.
Członkowie grupy działają niezależnie i każdy z nas indywidualnie może reprezentować dowolną działalność, mimo to jako grupa stanowimy jedność.

Redberet Airsoft na facebook'u

Szukaj w archiwum

Przeszukaj BLOGA

PostHeaderIcon Co to jest ASG i Airsoft?

Air Soft Gun (ASG, AEG) – repliki broni palnej w skali 1:1 strzelające najczęściej plastikowymi kulkami 6 mm (BB) o wadze 0,11 do 0,43 gramów (najczęściej 0,12 do 0,33 g); rzadko 8 mm.
Repliki ASG powstały po II wojnie światowej w Japonii aby umożliwić ćwiczenia oddziałom militarnym, które podlegały wówczas rygorystycznym przepisom dotyczącym posiadania i używania broni palnej. U podstaw airsoftu leży więc tradycja bushido, kładąca nacisk na honor, szacunek dla przeciwnika i samodoskonalenie – hasła wciąż żywe w airsofcie. Pierwsze komercyjne repliki pojawiły się na rynku w latach osiemdziesiątych.
Repliki ASG należą do broni pneumatycznych, ponieważ do nadania pędu kulce wykorzystywane jest sprężone powietrze lub gaz. Ponieważ jednak energia pocisku jest bardzo mała, ASG nie są klasyfikowane jako broń.


Rodzaje replik
  • sprężynowe (często najtańsze)– modele, które przed każdym wystrzałem muszą zostać ręcznie przeładowane, zazwyczaj wykonane z tworzywa sztucznego ABS. W tego typu modelach do uzyskania sprężonego powietrza służy zespół cylindra, tłoka i sprężyny – sprężyna rozpędza tłok, który spręża powietrze w cylindrze. Napęd sprężynowy jest często używany przy produkcji karabinów wyborowych, w miarę wzrostu trwałości, precyzji i jakości wykonania, cena repliki sprężynowej rośnie nawet do kilkunastu tys. zł.
  • gazowe – modele, w których kulki wystrzeliwane są przy pomocy "green gas-u" (propanu, czasami z niewielką domieszką oleju silikonowego) lub CO2 – w tym przypadku kulka rozpędzana jest wskutek rozprężania porcji gazu dawkowanej przez zawór. Modele napędzane w ten sposób charakteryzują się dużą mocą, lecz wymagają częstego smarowania. Modele gazowe są też nieekonomiczne z powodu ceny gazu i szybkiego jego zużycia, oraz skomplikowanej obsługi (konserwacji) systemu. Ponadto w okresie zimowym repliki te nie nadają się do użytku na zewnątrz (wpływ temperatury na rozprężanie gazu).
  • elektryczne – Air Electric Gun, "AEG", najpopularniejsze, potocznie zwane: elektryk, najczęściej repliki broni długiej, w których sprężynę – poprzez przekładnię zębatą – naciąga silnik, z tym wyjątkiem zasada działania jest identyczna, jak w przypadku modeli sprężynowych. Modele charakteryzują się możliwością prowadzenia "ognia" ciągłego, dużym zasięgiem oraz szybkostrzelnością. Inne, również spotykane wyjaśnienie skrótu to Automatic Electric Gun.
Repliki wszystkich trzech rodzajów produkowane są z tworzyw sztucznych (i kompozytów), stopów metali, w niektórych replikach wykorzystywane są elementy drewniane. Repliki ASG posiadają systemy przybliżające ich działanie do prawdziwych odpowiedników. Są to hop-up (podkręcanie kulki w celu zwiększenia jej zasięgu oraz celności) i blowback (ruch zamka wywoływany przez porcję gazu uwalnianego z magazynka imituje zachowanie prawdziwej broni). Niektóre pistolety gazowe i elektryczne mogą oprócz ognia pojedynczego i ciągłego oddawać również serię 3-strzałową.
Repliki ASG stanowią treningową alternatywę dla miłośników strzelectwa. Są w podstawowych wersjach tańsze od bardzo rozpowszechnionych markerów paintballowych strzelających kulkami z farbą. Repliki ASG wyższych klas, które obecnie dominują w wyposażeniu, są równie drogie jak markery paintballowe. Na korzyść airsoftu przemawia jednak poważna różnica w cenie kulek – paintballowe są droższe, gdyż zawierają w środku farbę i mają większy kaliber, bardziej skomplikowany jest również proces ich produkcji. Poza zagadnieniami związanymi z kosztami, pozostaje kwestia realizmu, gdyż granie w paintball wymaga masek zakrywających całą twarz, co zmniejsza realność wyglądu. Zasadniczo broń ASG sama w sobie przypomina oryginalne odpowiedniki, zaś jedyną niezbędną osłoną są gogle. Jednakże wraz z rosnącą prędkością wylotową replik gracze Air-softowi coraz częściej wykorzystują pełną osłonę twarzy.AirsoftPodstawowym celem w grze jest trafienie przeciwnika plastikową, najczęściej nie powodującą obrażeń, kulką. Scenariusze gry zazwyczaj naśladują fikcyjne, bądź historyczne działania wojenne, policyjne lub potyczki oddziałów paramilitarnych. W czasie rozgrywki obowiązuje zestaw zasad bezpieczeństwa spisanych w tzw. prawie ASG. Najważniejszą z nich jest obowiązek używania okularów ochronnych. Ustalenia szczegółowe odnośnie zasad trafienia, czasu powrotu do gry, warunków zwycięstwa itp. zależą od typu rozgrywki.W grach airsoftowych może uczestniczyć od kilku do kilkuset osób. Odbywają się one najczęściej w odludnych miejscach o dużej powierzchni (lasy, poligony wojskowe, puste budynki pofabryczne).Gry airsoftowe najczęściej należą do 3 kategorii (zazwyczaj rozgrywki airsoftowe łączą w sobie elementy tych 3 kategorii):
  • Gry sportowe "strzelanki" – dwie lub więcej drużyn konkuruje w nich dążąc do wykonania określonego zadania. Zazwyczaj w scenariuszach tego typu chodzi o przejęcie kontroli nad określonymi lokalizacjami, odbicie zakładnika bądź wyeliminowanie wszystkich przeciwników. Trafienie powoduje wyłączenie zawodnika z gry do końca rozgrywki lub na kilka-kilkanaście minut. "Strzelanki" są dynamiczne, trwają kilkadziesiąt minut do kilku godzin.
  • LARP-y – rozgrywki o bardzo rozbudowanej warstwie fabularnej, gdzie strzelanie pełni rolę dodatku, a najważniejszy jest klimat i kreatywność graczy. Scenariusze zazwyczaj są bogate w akcenty humorystyczne, używa się dużej ilości rekwizytów. Przykładowa rozgrywka to impreza w czasie której kilkuset graczy podzielonych na frakcje próbuje środkami dyplomatycznymi, ekonomicznymi i militarnymi przejąć kontrolę nad fikcyjnym mini-państwem.
  • Milsimy (skrót od ang. military simulation) – gry mające jak najwierniej odwzorowywać warunki prawdziwego pola walki. Nierzadko trwają ponad 24 h, wymagają dobrej kondycji fizycznej i psychicznej, zawierają elementy sztuki przetrwania. Często pojedyncze trafienie eliminuje całkowicie z rozgrywki.
Wyposażenie

Repliki ASG cechują się dużym podobieństwem zewnętrznym do prawdziwej broni palnej, często są nie do odróżnienia dla laika. Nie są jednak bronią w rozumieniu prawa, jako że energia wylotowa kulki nie przekracza 17 dżuli, a zazwyczaj mieści się w przedziale 1-3 dżule. W związku z tym nie jest potrzebna ich rejestracja i mogą być używane przez nieletnich. Repliki zależnie od mocy strzelają celnie na odległość 20-80 metrów. W jednym magazynku mieści się od 8 do kilku tysięcy kulek.Zazwyczaj repliki ASG sprzedawane są z magazynkami typu hi-cap na 200-500 kulek lecz nie jest to reguła.Ceny replik wahają się od 200 do kilku tysięcy złotych. Najtańsze zbudowane są z plastiku, mają słabą moc i trwałość. Nowa replika uznanej marki (np. Tokyo Marui, Classic Army, G&G, G&P, ICS, Systema) to wydatek rzędu co najmniej 700-5000 PLN (A w niektórych przypadkach nawet po kilkanaście tysięcy). Obecnie w Polsce kształtuje się rynek tak zwanych replik klasy II, których ceny wahają się od 200 do 600 PLN. Najpopularniejszymi producentami w tym przedziale cenowym są CYMA, JG, A&K (P&J) oraz Boyi.Podstawowym elementem wyposażenia są okulary ochronne. Przed użyciem w czasie gry powinny one przejść test – postrzał z najmocniejszej repliki z najbliższej odległości. Ze względów praktycznych przydatny jest również mundur, buty wojskowe oraz kamizelka taktyczna na ekwipunek i magazynki. Wielu początkujących graczy posiada tylko replikę i stopniowo dokupuje resztę wyposażenia. Część z nich angażuje się z czasem w rekonstrukcje historyczne, czyli odtwarzanie umundurowania i wyposażenia prawdziwych formacji zbrojnych.Proste okulary ochronne można kupić już za 30 złotych. Dodatkowe wyposażenie - buty wojskowe, mundur i kamizelka kosztują co najmniej kilkadziesiąt złotych za element. Kompletne wyposażenie bardzo dobrej jakości produkowane przez renomowaną firmę może kosztować kilka a nawet kilkanaście tysięcy złotych.ZasadyPoniższe zasady są umowne i mogą podlegać zmianom zależnie od decyzji graczy/organizatorów rozgrywek.
  • Trafienie. Za trafienie uznaje się najczęściej każdy kontakt z kulką wystrzeloną przez gracza - nawet jeśli istnieje podejrzenie że jest to rykoszet, przypadkowe trafienie przez gracza z własnej drużyny lub postrzał z własnej repliki. Trafienie nie musi być odczuwalne, w wypadku kiedy kulka trafi w mocno osłonięte miejsce usłyszenie odgłosu trafienia powinno być znakiem że gracz został trafiony. Trafienie w replikę oznacza zazwyczaj jej uszkodzenie, jeśli gracz nie ma możliwości wykorzystania innej repliki (bocznej lub kolegi) powinien zejść z pola gry.
  • Wyeliminowanie. Osoby trafione i wyeliminowane z rozgrywki najczęściej zobowiązane są oznaczyć się w widocznym miejscu czerwoną szmatką lub czerwonym światłem (przy grze w nocy) i udać się w miejsce wyznaczone przez organizatora. Są one wówczas wyłączone z gry i nie powinno się do nich strzelać. Oznaczenie się jako wyeliminowany nie zwalnia uczestnika od przestrzegania zasad bezpieczeństwa bowiem zdarza się przypadkowy ostrzał osób już wyeliminowanych.
  • Powrót do gry. Na terenie gry zazwyczaj wyznaczone jest miejsce dla każdej drużyny gdzie osoby wyeliminowane mogą powrócić do rozgrywki. Zależnie od umowy powrót do gry może następować natychmiast po powrocie gracza do tego miejsca, cyklicznie co określony czas (np. 12.15, 12.30, 12.45), po upłynięciu określonej ilości czasu (np. 10 minut od przyjścia) bądź po zebraniu się w wyznaczonym miejscu określonej ilości osób. Często miejsce to, nazywane "respem" (od ang. respawn point) jest równocześnie strefą znajdującą się poza grą - nie można w nim strzelać i nie powinny w nim przebywać osoby nietrafione i biorące udział w grze. W wypadku kiedy trafienie eliminuje gracza na stałe z rozgrywki organizator zamiast punktu "resp" wyznacza strefę znajdującą się poza grą gdzie osoby wyeliminowane mogą oczekiwać na koniec rozgrywki.
  • Pirotechnika. Środki pirotechniczne są dopuszczane do gry pod warunkiem uzyskania zgody organizatora rozgrywek, lokalnych mieszkańców i policji oraz braku zagrożenia pożarem. Dozwolone są niewielkie petardy które nie powodują poparzeń/uszkodzeń ciała nawet przy wybuchu w kontakcie z graczem. Zakazane są wszelkie środki chemiczne i pirotechniczne które mogą powodować uszkodzenie ciała (w tym uszkodzenie słuchu) lub pożar. Korzystanie z takowych może bowiem skutkować odpowiedzialnością cywilną oraz karną, w tym karą więzienia. Najczęściej sugerowane jest korzystanie z "granatów" składających się z petardy umieszczonej w papierowej/tekturowej tulei wypełnionej grochem/kulkami. Minimalizuje to ryzyko dla innych graczy jednocześnie zwiększając efektywność poprzez rozsyłanie "odłamków" w postaci nieszkodliwego grochu na odległość kilku metrów. Wykorzystuje się również granaty dymne, błyskowe i ogłuszająco-oślepiające, jednak użycie ich w zamkniętych pomieszczeniach jest zazwyczaj ograniczane bądź zakazane przez organizatora ze względu na możliwość porażenia dróg oddechowych i słuchu graczy. W wypadku gier bez organizatora należy używać ich z rozsądkiem i dużą ostrożnością. Wykorzystywanie granatów dymnych i ogłuszająco-oślepiających klasy wojskowej w zamkniętych pomieszczeniach jest zakazane chyba że organizator postanowi inaczej i wyposaży uczestników gry w maski gazowe oraz środki ochrony słuchu.
  • Nieprzyznawanie się do trafienia. Zgodnie z zasadami przypadki podejrzeń o nieprzyznawanie się przez graczy do trafienia powinny być rozstrzygane na miejscu. Organizator może usunąć osoby o to podejrzane z gry. Grupy i osoby cieszące się opinią "terminatorów" (czyli nie przyznających się do trafienia) są z czasem wyławiane ze środowiska i pomijane przy zaproszeniach na imprezy. Mimo to zjawisko istnieje, zwłaszcza wśród początkujących graczy i jest stałym, nierozwiązanym problemem związanym z airsoftem.
Organizator bądź gracze mogą postanowić o wprowadzeniu dodatkowych zasad takich jak ograniczenie ilości amunicji, ograniczenie terenu gry, dodatkowe zasady bezpieczeństwa i inne. Również wymienione powyżej zasady często podlegają modyfikacjom.Źródło: Wikipedia






0 komentarze :

Prześlij komentarz